Başka Türlü Müzik

4 Ekim 2016

186 görüntülenme

Vodafone Bizden Size’de yazmak için hazırlık yaparken acaba nerden başlasam, hangi konudan yazmaya başlasam diye düşünürken ilham kaynağım GezginBelgin oldu.   

Sohbet esnasında mırıldandığı şarkı, “Evet ben bu şarkı ve albümden bahsetmeyelim,” düşüncesiyle kendimi klavyenin tuşlarına basarken bulmamı sağladı.

İlham kaynağımın mırıldandığı dizeler çevremdeki bir çok kişiyi etkisi altına almış bir albüm ve onu yaratan daha önce hiç alakam olmadığını düşündüğüm müzisyen üzerine kişisel yorumlarım olacak. 

Ümit Besen’den bahsetmek istiyorum dediğimde okuyan gözler “Ne diyor acaba?” sorusu ile beni karşılayacak biliyorum ama başka türlü bir albümden bahsedeceğim sizlere.

Öncelikle Ümit Besen’in hikâyesi ile başlayalım…

Osmaniye doğumlu Ümit Besen, Adana gazinolarında küçük yaşta başladığı müzik heyecanını sahnelere taşırken  Taçsız Kral Metin Oktay tarafından keşfedilir.  Metin Oktay’ın sesi ve sahnesini beğenmesi sonucunda kendini İstanbul gecelerinde sahne alırken bulur. İstanbul’un 70’lerin sonu 80’lerin başındaki ışıltılı gece hayatı onun ilk albümüne önayak olur ve artık Ümit Besen, bir uzunçalara sahip müzisyenlerin arasına katılır. Albümler yok satarken Yeşilçam da boş geçilmez ve birçok film çekilir her şarkıcı gibi. Sonrasında da günümüze kadar gelen, kendi hayran kitlesini yaratmış bir müzisyenin yıllar içinde inişler ve çıkışlarla dolu müzik yaşantısı devam eder.

Ümit Besen’in Başka’sı

 

Albümün şarkı listesine baktığımızda Ümit Besen ile özdeşleşmiş eserler Nikâh Masası, Okul Yolunda, Islak Mendil, Seni Unutmaya Ömrüm Yeter Mi? şarkılarının düet şeklinde yorumlanması ve başka sanatçılara ait şarkıların da Ümit Besen tarafından rock tarzında yorumlanması ilginç bir albümle karşılaşacağımızın ilk işaretlerini vermişti.

Gelelim albümle ilgili yorumlarıma:

Albümün açılış şarkısı olarak bir Emre Aydın klasiği olan Kim Dokunduysa Sana Ona Git seçilmiş. Müzikal yapısı oldukça iyi aranje edilmiş olmasına rağmen belki Emre Aydın’a alışmış kulağımızın yanılsaması ile önyargılı yaklaşabiliriz. Fakat Ümit Besen burda önyargılarımızdan kurtulup ona bir şans vermemizi sağlayan yorumu ile albüm açılış şarkısında güzel fakat bir rock müzik dinleyicisini çok da tatmin etmeyen performans sergilemiş.

 

 

Albüme karşı tüm önyargılarınızı yıkan ve çıkış şarkısı olan Seni Unutmaya Ömrüm Yeter Mi? doğru kişi ve doğru aranjman ile yapılan düetin bir şarkıyı yıllar sonra nasıl tekrar dillere dolayabileceğinin en iyi örneklerinden biri olmuş. Belki çoğumuzun sıradan bir şarkı olarak gördüğü  Seni Unutmaya Ömrüm Yeter Mi? Pamela Spence’in yorumu ve muhteşem aranjesi ile ilk dinlediğinizde sizi içine alıp geçmişinizin unutulmaya yüz tutan anılarına doğru bir yolculuğa çıkarıyor. Albümün ilk klip şarkısı olarak seçilmesi de Türkiye müzik listelerinde koşar adımlarla üst sıralara çıkmasını sağlamış.

 

 

Cem Adrian ile birlikte söylenen adına film yapılmış Islak Mendil, Ümit Besen’in piyano/klavye hâkimiyeti ile Cem Adrian’ın güzel yorumunu birleştirince ortaya çıkarttığı yumuşak tonlarla TV dizilerinin ayrılık sahnelerinde kullanılan fon müziklerinde üst sıralara yerleşmeye aday olmuş bir şekilde kulağınızda yer edinebiliyor.

 

 

 

Ümit Besen’in amiral gemisi olarak nitelendirebileceğimiz Nikâh Masası şarkısını albümün müzik direktörlüğünü de yapan Bora Duran ile düetiyle dinliyoruz.  Ümit Besen bu şarkıda kontrolü kendi elinde tutmuş ve  en ünlü şarkısını Bora Duran’ın eşliğinde söylerken şarkının giriş ve nakarat bölümlerinde daha sert ve hızlı geçişlerle farklı bir sound yakalamış gözüküyor.

80’li yıllardaki bu şarkı o dönemde kavuşamayan kaç sevgilinin diline dolanmıştır kim bilir ?  Kaç gözü yaşlı sevgili dolup boşalan kadehlerde ,bu şarkı ile kederlenmiştir acaba  ?

 

 

Manga’nın efsane şarkılarından Beni Benimle Bırak, elektronik müzik altyapısından çıkıp daha yavaş ve akustik tonlarla çalındığında da ne kadar iyi bir beste olduğunu bir kez daha kanıtlarken Ümit Besen’in yorumu ile ortalamanın altında kalmış gözüküyor. Ferman Akgül’ün yorumuna alışmış kulağımız için bu yorum bazı yerlerde etkisiz kalıyor.

Feridun Düzağaç’ın sesinden yorumlanan Okul Yolunda şarkısında yorum en üst seviyedeyken gitar sololarının nakarat bölümlerinde ve geçişlerde daha baskın olması bana göre şarkıyı daha güzel hale getirebilirdi. Ama yine de bu şarkıyı oldukça başarılı bir Feridun Düzağaç yorumu ile dinlemek keyif vermekte.

Teoman’ın hitlerinden olan İstanbul’da Sonbahar, Ümit Besen’in ses rengine uyum sağlamış gibi gözükürken nakaratta Ümit Besen’e ait yorum;  İstanbul görüntüleri hayal etmeye çalışan beyninizi bir anda düğün salonunda olduğunuzu hissetiren renkli ışıklar ve piyanist şantörlü fona götürebilir. Kulağımda kulaklığımla gezerken dinlediğim bu şarkıda neredeyse kapıdan girerken Ümit Besen’in  “ Oooo Ahmet  Bey’ler de buradalarmış.” cümlelerini duymuş gibi hissettim.

 

 

Hatıralar, başarıyla yorumlanmış ve düzenlemesi başarıyla yapılmış bir şarkı olarak Mirkelam ‘ın sesinden dinlemek kadar olmasa da keyif verici olmuş.

Beklentimin oldukça altında kalan şarkı ise Seksendört grubunun Şimdi Hayat parçasına Ümit Besen’in yorumu oldu. Sözleri bana göre çok anlamlı olan ve kendi favorilerim arasında olan bu şarkıyı -önyargım da sebep olmuş olabilir- güzel müzik düzenlemesine rağmen Ümit Besen’in yorumu ile hiç beğenmedim.

Yüksek Sadakat’in Aşk Durdukça şarkısı davul ve gitarları öne çıkartan  performansı sergilenirken ,  Leyla İle Mecnun dizisi hayranlarının çok sevdiği Leyla The Band grubuna ait Yokluğunda şarkısında vokali öne çıkaran sade aranje ve gitar solosu ile oldukça başarılı icra edilmiş.

Pinhani’den dinlediğimiz Bir Anda, akustik versiyonunun tamamen dışında daha hızlı ve sert tonlarla, elektrogitarla süslenmiş bir aranje ile albüme girmiş. Ümit Besen’in vokal performansının şarkıya çok uyum sağlayamadığını düşünsem de Sinan Kaynakçı’nın son bölümde sesini duyduğumda aranje edilmiş bu halinin başarılı yorumlandığını düşünmemi sağladı.

Genel olarak baktığımızda albüm ortalamanın üstünde bir performansa sahip ve bazı şarkıları  defalarca dinleyebiliyorsunuz. Özellikle çıkış şarkısı ile yakaladığı ivmeyi diğer şarkılarla da devam ettirebilecek bir potansiyele sahip olduğunu söyleyebiliriz. Albümün ilk klibi Seni Unutmaya Ömrüm Yeter Mi?  Youtube’da 29 Milyonun üstünde izlenirken, müzik kanallarında da üst sıralarda yer aldı.

Televizyon ve medyada rastlamadığım bu albümle tanışmam çıkış şarkısını radyoda dinleyip şarkıyı internette aramamla gerçekleşti ve Spotify’dan hemen Başka’yı dinlemeye başladım.

Ümit Besen , 59 yaşında hala müzik ile iç içe ve yeni tarzlar denemeye devam ediyor.  Müzik onun yaşamının bir parçası , Vodafone Freezone konserlerinde sahne de olumlu tepkiler aldığı şarkı yorumlarından yola çıkarak bu alternatif ve başarılı albümü ortaya çıkarttı. 80’li yıllardaki popülaritesine belki hiç ulaşamayacak ama yeni nesil müzik dinleyicisine de kendini sevdirecek başarılı çalışmalara da imza atmaya devam ediyor.

Müziksiz kalmamanızı diliyorum… 

 

 

Yorum Yaz

Aşağıdaki formu doldurarak yorum bırakabilirsin. Kişisel bilgilerin başkalarıyla paylaşılmaz.

Yorumun gönderiliyor. Sayfayı kapatmamalısın.
Captcha

Yorumlar

Hiçbir yorum bulunmamaktadır